Pikajunalla Bangkokiin

Tarutaolta siirtyminen Trangiin tapahtui speedboatilla Pak Baran satamaan ja sieltä ihmisistä sekä rinkoista täyteen ahdetun minibussin kyydillä Trangin rautatieasemalle. Olisimme ehtineet hyvin hyppäämään vielä saman päivän yöjunaan, mutta päätimme katsastaa kaupungin ja jäimme Trangiin yhdeksi yöksi.

Trangin katunäkymää.

Nälän jo hiipiessä lähdimme metsästämään ruokaa Trangin kaduilta. Varsinaisen ravintolan etsintä osoittautui yllättävän haastavaksi, sen sijaan kultaa ja koruja olisi ollut myynnissä joka kadun kulmassa. Puolen tunnin harhailun jälkeen löysimme itsemme suurelta ruokatorilta. Alueella oli myynnissä niin vihanneksia, hedelmiä, lihaa kuin kalaakin. Suurin osa myytävistä ruoista oli tuoretuotteita, jotka olisivat tarvinneet keittiön käsittelyä. Mutta löytyi sieltä katukeittiökärryjäkin, josta otimme muutamat paistetut kana-, kala- ja munatikut ensinälkään ennen varsinaista ateriaa. Ruokien hinta oli Trangissa selvästi huokeampi aiempiin paikkoihin nähden. Perusriisin lisukkeineen sai 40 TBH (= 1 €).

Torilla.

Torilla

Nämä pikkusintit olisivat vaatineet jonkinlaisen käsittelyn ennen suuhun laittamista..olettaisin.

Tuoreita hedelmiä oli tarjolla kilokaupalla aina ananaksista vesimeloneihin ja banaaneista greippeihin.

Katukeittiön kattavat valikoimat. Ruokaisat tikut, joiden kappale hinta vaihteli 5-10 TBH (n. 0,12-0,25 €), uppopaistettiin ja ladottiin annospussiin yhdessä chilisoossin kanssa.

Kookoksella höystetty jälkiruokamme. Nam!

Sen suurempia nähtävyyksiä ei Trangissa koluttu eikä niitä siellä eteemme ainakaan suuremmin ilmestynytkään. Illalla käytiin night marketilla pyörähtämässä ja seuraavana päivänä ajan kuluksi, ja pienen eksymisen jälkeen, budhaa tervehtimässä.

Kellotorni.

Nightmarketin kojuja.

Sympaattinen tuktuk.

Kukko kadulla.

Kulkureitti budhan luo oli melko hyvin naamioitunut.

Kultainen budha kukkulalla.

Suurella budhalla..

..on suuret sandaalit.

Pikajunamme, joka oli siis yöjuna Bangkokiin, lähti ajallaan klo 17:30. Aikataulun mukaisesti 845 km matkan olisi pitänyt taittua 15 tunnissa. Juna oli seuraavana aamuna perillä Bangkokissa kuitenkin tunnin aikataulustaan myöhässä, klo 9:30. Todellisen pikajunamme keskinopeus oli siis niinkin huima kuin 53 km/h. Matka sujui rattoisasti. Juttuseuraakin saimme paikallisesta, reilun 70 ikävuoden ylittäneestä lakimiehestä, joka oli kovin kiinnostunut Suomesta. Junahenkilökunta taikoi illan mittaan istuinpenkeistä makuutilat. Itse kampesin yläpedille ja totesin, että alapeti olisi ollut leveämpi, lämpimämpi ja pimeämpi paikka nukkua. Ilmastointi nimittäin puhalsi yläpedille melko tehokkaasti ja verhon välistä paistoi käytävän läpiyön palaneet loisteputkivalot. Onneksi peiton ja pitkähihaisen turvin ei tarvinnut palella ja riittävä pimeyskin löytyi silmät sulkemalla! Seuraavalla kerralla kyllä päätyisin varaamaan alapedin paikan.. Uni kuitenkin tuli, vaikkakin katkonaista, parin tunnin välein heräilyä se olikin.

Makuuvaunu illalla, kun ihmiset ovat siirtyneet omille pedeilleen verhojen suojiin.

Trangista Bangkokiin pikajunailu kustansi noin 900 TBH/hlö (= n. 22 €). Lentäen olisi päässyt noin 35 €, mutta junailulla säästettiin yhden yön majoituskulutkin. Ja olipa tuo minulle ihan uusi kokemuskin, sillä en ole aiemmin yöjunassa matkannutkaan – en edes Suomessa!

Viidakkoa ja villieläimiä
Miljoonakaupungin sykkeessä

2 thoughts on “Pikajunalla Bangkokiin

1. Nuo Taikamaan yöjunat on yllättävän mukavia ja palvelu tosiaankin pelaa!